Un any per a creure en la creativitat valenciana

Guardons nacionals i internacionals en el compàs d’espera per a celebrar l’any gran. 2020 ha sigut l’avantsala de dos cursos que es preveuen excitants per al sector creatiu de la Comunitat Valenciana

PACO BALLESTER.
Periodista i guionista

Per a conéixer millor aquests premis hem de traslladar-nos a l’any 1987, en el qual es va celebrar la seua primera edició, encara sota la seua antiga nomenclatura de Premis Nacionals de Disseny. Durant dos anys consecutius (1987 i 1988), els guardons van reconéixer la trajectòria de professionals que van construir l’imaginari col·lectiu del disseny a Espanya des dels primers anys seixanta, en una època caracteritzada per la feblesa de la indústria en el nostre país i, en conseqüència, per una falta de cultura industrial entre els empresaris. Consecutivament, els quatre primers premis van recaure en els dissenyadors Miquel Milà, André Ricard, Enric Satué i Óscar Tusquets. Els Premis Nacionals de Disseny es van bifurcar posteriorment durant diversos anys en dues categories professionals (disseny gràfic i de producte), al mateix temps que es van mantindre els guardons enfocats en l’empresa.

Durant la dècada dels noranta van arribar els primers reconeixements a noms valencians: Dani Nebot (1995) i Xavier Mariscal (1999), mentre que la companyia Punt Mobles, fundada pels dissenyadors Lola Castelló i Vicent Martínez, rebia el guardó el 1997. Una altra empresa valenciana de llarga trajectòria, Andreu World, fou premiada el 2007. El 2011 es va produir el canvi de nomenclatura d’aquests guardons concedits pel Ministeri d’Indústria, passant a ser anomenats Premis Nacionals d’Innovació i Disseny. A partir d’aleshores els premiats valencians han anat en augment. El 2012 el Ministeri va reconéixer la tasca del dissenyador Nacho Lavernia (La Nau, Lavernia&Cienfuegos) així com el grup empresarial Royo. El 2016 el premi passaria a les mans del dissenyador alacantí Mario Ruiz, mentre que l’empresa Actiu, especialitzada en mobiliari d’oficina, va ser premiada un any després.

2019, guardó per partida triple

Els Premis Nacionals d’Innovació i Disseny van prestar una especial atenció a la Comunitat Valenciana el 2019, ja que dues companyies clau en el sector com són Point i Porcelanosa van veure reconegudes les seues trajectòries. Pel que fa als professionals, la dissenyadora Marisa Gallén (antiga component de La Nau, com Nacho Lavernia i Daniel Nebot) recollia un premi que segellava la qualitat d’una àmplia trajectòria que continua hui dia en companyia de la també dissenyadora Carmina Ibáñez.

2020, altres tres premis a la butxaca

Si la collita de guardons havia sigut estupenda el 2019, l’any passat va confirmar la salut de ferro del disseny valencià, així com el potencial d’innovació que reuneix el seu teixit productiu. El primer dels guardons va recaure en Seipasa, empresa dedicada a la producció de productes fitosanitaris caracteritzats per un component clau de sostenibilitat. El segon dels premis va ser per a les mans de LZF Lamps. Aquesta companyia, coneguda anteriorment com Luzifer, va ser fundada per Mariví Calvo i Sandro Tothill. LZF, enfocada al disseny i producció de làmpades, conjumina en els seus conceptes innovació i un respecte absolut al treball artesanal, com demostra la introducció d’artesanies tradicionals com ara la vareta. Entre el corpus de dissenyadors que han col·laborat amb LZF Lamps destaquen noms com Yonoh, estudiHac, Luis Eslava, Ramón Esteve, Javier Herrero, Miguel Herranz, MUT Design o el també Premi Nacional Isidro Ferrer.

El dissenyador Pepe Gimeno va recollir el testimoni, en la categoria de Professionals, de Marisa Gallén, premiada en l’edició anterior. Resulta un poc estrany que Gimeno no haguera rebut el guardó amb anterioritat, tenint en compte la seua destacada trajectòria, reconeguda amb premis internacionals o exposicions a l’estranger, com les que han acollit el Type Directors Club de Nova York o l’Institut Cervantes de Chicago. El treball de Pepe Gimeno, que es remunta a la dècada dels setanta, ha oscil·lat entre el disseny (gràfic, tipografia) i l’art, sense decantar-se mai per cap dels dos camps, que sempre s’han intercomunicat. Com passa amb La Nau, el traç de Pepe Gimeno és vital per a la constitució de la identitat visual de la Comunitat Valenciana, gràcies a projectes per a la Fundació Bancaixa, el Museu Valencià d’Etnologia, València Turisme, Turisme Comunitat Valenciana, Corts Valencianes, Circuit Ricardo Tormo, Plaça de Bous de València, Aeroport de Castelló, Agència Valenciana de la Innovació, EMT, Anieme, TRAM, IMPIVA Disseny, La Beneficència, Metro València o Banc de València, entre altres. És difícil concebre visualment una Comunitat Valenciana sense l’aportació de Pepe Gimeno.

Un objectiu sobre la memòria històrica

Un altre dels Premis Nacionals que va anar a parar l’any passat a mans valencianes va ser el referit a Fotografia. La guardonada va ser l’artista i fotògrafa Ana Teresa Ortega (Alacant, 1952), qui també exerceix la docència a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. L’obra d’Ortega és present en museus nacionals i internacionals com ara el Reina Sofia, l’IVAM, La Caixa o la Fisher Gallery de Los Angeles. Ortega ha dedicat diversos anys de treball a fer diferents sèries sobre la repressió franquista, és el cas de Figures de l’exili, Treballs forçats o Cartografies silenciades. Projectes en els quals ha indagat, a través de la càmera fotogràfica, en la història i memòria col·lectiva d’un país i la seua societat, en particular aquella que va eixir derrotada després de la guerra civil.

València Capital Mundial posa en marxa la maquinària

2020 ha sigut un any d’il·lusionant transició per al col·lectiu València Capital Mundial del Disseny, que continuarà els pròxims mesos amb el desenvolupament de potents iniciatives amb vista al 2022, en què la ciutat gaudirà de la merescuda condició de capitalitat internacional. En setembre del 2019 va tindre lloc l’anunci oficial de l’elecció de València com a centre del disseny global el 2022 i a penes dos mesos més tard una delegació encapçalada per Xavi Calvo, director de l’associació que porta les regnes de la Capitalitat, acompanyat per Joan Ribó, alcalde de València, es desplaçava fins a la ciutat índia d’Hyderabad per assistir al nomenament oficial de la ciutat.

Durant el 2020 s’han dut a terme diverses iniciatives amb la finalitat de consolidar aquest projecte, com ara la confecció definitiva de l’equip de treball, la posada en marxa de la nova pàgina web (desenvolupada per l’estudi Néctar), l’assistència a Design Xangai o el llançament de la plataforma de continguts Esto pasará, en el marc de la pandèmia produïda per la covid-19.

Així mateix, és necessari destacar el treball realitzat pel dissenyador Ibán Ramón en la identitat visual de la Capitalitat, mereixedora de dos premis Red Dot el 2020, així com els dissenys inclosos en el repositori digital Esto pasará, també a càrrec de Ramón i que van formar part en juliol del 2020 d’una exposició promoguda per Barcelona Centre de Disseny. L’activitat de l’associació València Capital Mundial del Disseny no ha cessat durant els primers mesos del 2021, ja que s’han signat en aquest temps convenis amb institucions com ara el Palau de Congressos o el Berklee College of Music.

I finalment, més premis (una altra vegada)

No podem deixar passar l’ocasió de ressenyar altres guardons en diferents disciplines de disseny que han recaigut en professionals valencians. En primer lloc, els atorgats per la revista digital Gràffica, que en la seua edició 2020 van distingir, entre altres, els il·lustradors Ana Juan i Calpurnio, així com la dissenyadora Inma Bermúdez. Una altra il·lustradora, Virginia Lorente, va guanyar els Premis Carles Santos gràcies a la portada realitzada per a l’últim disc de Llum. La també il·lustradora Laura Pérez va rebre el Premi Ignotus de Novel·la Gràfica per Ocultos, editada per Astiberri. Un esment a part per a Paco Roca, qui va veure com l’edició nord-americana de La casa, editada per Fantagraphics, era guardonada amb un Eisner, un dels premis més importants de la indústria del còmic. Un altre valencià, Salvador Larroca, va estar nominat en la mateixa edició.

Els Premis Clap van seleccionar treballs dels estudis Creatias, Locandia, Gallén-Ibáñez, Gimeno Gràfic i el dissenyador Rubén Planas. Locandia i Creatias també van ser reconeguts en l’última edició dels premis internacionals Graphis, en la qual van estar acompanyats per Ibán Ramón, Yinsen i Nociones Unidas. D’altra banda, l’última edició dels Premis Delta va nomenar com a finalistes Adrián Doménech, Yinsen, Meteorito, Democracia Estudio, Ibán Ramón, Fase, Néctar, Sebastián Alós, Luis Demano i Diego Mir. Els European Design Awards, que el 2020 havien gaudit d’imatge a gràfica a càrrec de l’estudi Yinsen, van premiar aquest mateix estudi junt amb els despatxos Néctar, Menta i Meteorito. El dissenyador Sebastián Alós va rebre la plata en els ADCE Awards gràcies al seu treball per a l’IVAM en una edició on l’estudi Yinsen també va ser seleccionat.

La companyia valenciana Vondom va ser guardonada per partida doble: Red Dot per al seu llum Gatsby (disseny de Ramón Esteve) i premi Good Design per a la cadira Ibiza, creada per Eugeni Quitllet. Un altre premi Good Design va anar a parar a les mans del dissenyador Ximo Roca per la seua taula Xa Xa. Les empreses Arkoslight, Noken (Porcelanosa Grupo) i Profiltek van rebre sengles IF Design Award. EstudiHac va rebre el NYC Design Awards pel seu llum Alfi per a la companyia d’il·luminació Estiluz. Els Premis FAD van seleccionar tres projectes radicats a la Comunitat Valenciana i desenvolupats pels estudis Made, Contell-Martínez i els arquitectes Hugo Mompó i Juan Grau. En el camp de l’arquitectura interior, l’estudi Manuel García Asociados recollia a Frankfurt el German Design Award. Finalment, els Premis Ovidi, dedicats a la música en valencià, van distingir Helga Pérez en la categoria de disseny pel seu treball per al disc Translúcid, de Smoking Souls.